Prvu polovinu 68. Filmskog festivala u Veneciji obeležilo je nekoliko solidno ocenjenih ostvarenja. Premda se još nijedno nije nametnulo kao favorit za Zlatnog lava, zasada nema ni izrazito loših filmova.
Već prvi film kojim je otvorena Mostra, politička drama Džordža Klunija „Martovske ide” (The Ides of March), naišao je na dobar prijem, mada su neki kritičari zamerili Amerikancu da je mogao da ponudi i više od već klišea - i oni „najčistiji” političari na kraju prodaju dušu đavolu. Zasnovan na pozorišnom komadu Boa Vilimona, film prati zakulisne radnje izbornih štabova tokom trke za nominaciju dvojice članova Demokratske stranke za predsedničkog kandidata. Kluni igra jednog od njih i smatra da mu je ta uloga možda i najbolja do sada.
Dejvid Kronenberg pobrao je dobre kritike za svoj, kako ga je nazvao, „akcioni film sa idejama” - „Opasni metod” (A Dangerous Method), u kome Vigo Mortensen i Majkl Fasbender tumače Sigmunda Frojda i Karla Junga. Film istražuje odnos između očeva moderne psihoanalize, koji ulazi u krizu zbog Jungove afere sa pacijentkinjom, osamnaestogodišnjom histeričnom Ruskinjom Sabinom Šilrajn (Kira Najtli), ali i zbog sve većih razilaženja oko teorije analitičke psihologije. Mortensen je iskoristio priliku da na konferenciji za novinare javno zatraži od Jungovih naslednika otključavanje bogate prepiske sa Frojdom. „Deo korespondencije koju sam čitao toliko je fascinantan da bi bilo od neprocenjivog značaja da dobijemo pristup celoj kolekciji”, kazao je Mortensen. „Ratnike duge” (Saideki Balai), epsku dramu tajvanskog reditelja Veija Te-Šenga o tajvanskim domorocima u borbi sa japanskim kolonistima, novinari su pozdravili 10-minutnim ovacijama na nogama, a filmska ekipa nije mogla da sakrije suze. „Ovaj film je priča o herojskoj bici zarad odbrane vere i dostojanstva”, kazao je Vei, koji je 12 godina radio na filmu teškom 24 miliona dolara uz veliku podršku Džona Vua.
Na povoljne kritike naišlo je i „Krvoproliće” (Carnage) Romana Polanskog, adaptirani komad Jasmine Reze o dva para roditelja čiji su se sinovi potukli u školi. Glavne uloge igraju Kejt Vinslet i Džordi Foster. Inače, Roman Polanski se nije pojavio na Lidu. Britanski film „Sramota” (Shame) Stiva Makvina, sa mnogo eksplicitnog seksa, izazvao je kontroverzne komentare nakon novinarske projekcije. To je priča o tridsetogodišnjem Brendonu (Majkl Fasbender), ovisniku o seksu, koji izbegava svaku vrstu ljubavi ili intimnosti. Međutim, njegov uređeni život prerasta u haos kad mu se u stan doseli razmažena sestra (Keri Maligan). Reditelj je izjavio da je želeo da snimi film o čoveku kome je sve dostupno. Glumci su impresivno odigrali uloge, ne libeći se da učestvuju u najrazličitijim scenama seksa - sa poslovnom pratnjom, seks preko interneta, trojka, masturbacija u toaletu, seks na prozoru hotela ili gej seks - od kojih su mnoge praćene Bahovom muzikom.
Francuskinja iranskog porekla, Maržan Satrapi („Persepolis”), režirala je sa Vensanom Paronoom „Piletinu sa šljivama” (Poulet aux prunes), ljubavnu priču smeštenu u Iran sredinom prošlog veka. Metju Almarik igra Naser-Alija, čuvenog iranskog viloinistu koji gubi želju za životom nakon što mu je instrument slomljen, i proživljava poslednjih osam dana u svojoj spavaćoj sobi. Ova mešavina akcije i animacije puna je tužnih trenutaka. „Nećete naći nikakav tračak nade jer toga nema u životu... svi ćemo umreti”, kazala je Satrapi. „Sećam se samo filmova sa tužnim krajem. Kad je sve srećno i junaci se venčaju, imaju veliku kuću, dvoje dece i tri psa, to niko ne pamti jer nije uzbudljivo.” „Alpi” (Alpis) Jorgosa Lantimosa, potresna priča o grupi koja preuzima uloge nedavno preminulih, najčudniji je film do sada prikazan u Veneciji. Opcija da porodicama nudite žive dvojnike onih koje su izgubili, ne bi li lakše prevazišli bol, nije baš uobičajena, ali to je bio šlagvort za mnoge dirljive i smešne trenutke.
Čak ni Filip Garel, predstavnik šik francuskog novog talasa, nije mogao da spase beživotnu dramu „Vrelo leto” (Un été brûlant) o ljubavnom trouglu. Publiku će možda obradovati pojava nage Monike Beluči. Ona je u Veneciji izjavila da je njena odluka da se skine bila „čin darežljivosti”. Od filmova van konkurencije najviše pažnje privukli su „Zaraza” (Contagion) Stivena Soderberga i „V.E.” (W.E.), još jedan rediteljski promašaj Madone. Iako se do sada nije pokazala kao nadarena rediteljka, mnoge je zaintrigirala njena priča o abdikaciji Edvarda VIII zbog raspuštenice Volis Simpson. Međutim, skoro jednoglasna ocena kritičara je da je Madona i ovoga puta napravila loš film. Soderbergovo ostvarenje o smrtonosnoj zarazi sa plejadom poznatih glumaca (Dejmon, Vinslet, Paltrou, Lo, Kotijar, Fišbern) nateraće mnoge da češće peru ruke i dvaput razmisle pre nego što se uhvate za kvake na javnim mestima.
Festival u Veneciji traje do 10. septembra, a za Zlatnog lava takmiče se 23 filma.
|