Dubinsko
ili samo osnovno pranje automobila kao priprema pred nastupajuću zimu,
kao i koja je najbolja zaštita od korozije, pitanja su koja muče vozače
ped svaku zimsku sezonu.
Takozvano pranje "spolja i iznutra" može se priuštiti za
500 do 600 dinara. Ali dubinsko (hemijsko) pranje automobila je potpuno
druga priča. Ono podrazumeva mnogo više od usisavanja
unutrašnjosti vozila. Mašinama, praškovima i autokozmetikom ovakvim
pranjem moguće je otkloniti fleke sa sedišta, tapacirunga, mebla... Vreme potrebno za ovakvo pranje je oko tri do četiri sata, a košta najmanje 3,000 dinara.
Nanošenje kompletne zaštite protiv rđe kod autolimara, u zavisnosti od veličine vozila, košta između 5,000 i 15,000 dinara,
a u servisima za pranje i podmazivanje vozila upozoravaju vozače da
iskoriste tople i suve dane kako bi zaštitna sredstva imala pravi
efekat.
Automobili novije generacije, recimo od 2000. na ovamo,
imaju pocinkovan lim i garanciju i do 12 godina (možda neki i više) da
se neće pojaviti korozija na limariji, ako nije oštećena. Međutim, stručnjaci savetuju i da se na spoljašnjost novijih modela makar nanese vosak kao preventiva.
Za različite delove na vozilu postoje različita zaštitna sredstva
koja doprinose njihovom nerđanju. Za podnu zaštitu koristi se
antikorozivno sredstvo na bazi bitumena koje je crne, sive ili bele boje
i uglavnom se nanosi običnom četkom, ali se preko njega pod ne može se
farbati. Za sajtne, rubne i delove kod točkova najbolju zaštitu pružaju
sredstva koja se sastoje od plastičnog PVC materijala dok se vosak
koristi pre svega za unutrašnje delove vrata, ispod tapacirunga.
"Vrlo je važno da se sredstva na bazi PVC i voska nanesu pomoću
specijalnog pištolja i kompresora u servisu kako bi se na pravi način
zaštitom popunile sve rupe na vozilu", kaže Vladimir Mitić,
automehaničar, i dodaje da se svaka zaštita nanosi u dva ili tri sloja.
Veruje se da je podna korozija prvi znak da je vozilo zrelo
za otpad. Međutim, iskusni kažu da postoji rešenje i za najgore
situacije kad se na četvorotočkašu uhvati dubinska rđa.
"Ako zaštitu probije rđa, onda se na tom delu automobil mora
obrusiti brusnim kamenom ili čeličnom četkom. Onda se nanosi
antikorozivno sredstvo i sačeka se pola sata kako bi ono "pojelo” rđu.
Potom se taj deo vozila čisti šmirglom sve dok lim ne počne da se
sjaji", objašnjava Miroslav Jeremić iz auto-servisa Mare.
|