Стара изрека каже: „Ма ко да је отац болести, неправилна исхрана јој је мајка”, у најкраћем би гласило упутство за читаоце „Политике“ од докторке Јелена Гудељ Ракић, специјалисте хигијене и магистар исхране у Центру за промоцију здравља Институт за јавно здравље Србије „Др Милан Јовановић Батут”.
На наше питање да ли уопште термин здраве хране одговара препорукама нутрициониста она осветљава и језички угао: – Придеви здрав и болестан погрешно се користе у контексту исхране. Нажалост, у многим продавницама „здраве хране” већину намирница чине управо оне за које у правилној исхрани нема места или би требало да буду заступљене у најмањој мери: слаткиши, бомбоне, кекс...
Важно је знати да уколико је на пример кекс припремљен од интегралног брашна са жутим/смеђим шећером, не значи да се може јести колико желимо јер је „здрав”, како често чујем од пацијената.
Њен савет је да су пожељне намирнице житарице од целог зрна, припремљене кувањем: интегрални пиринач, просо, овас, јечам, који се могу користити као додатак супама/чорбама уместо тестенине, или као прилог уз месо/рибу и поврће, али и за припрему укусних слаткиша, на пример сутлијаш, жито (уз малу количину додатог меда или сувог воћа уместо шећера). Пахуљице од житарица (овсене, јечмене, ражане) али не већ зашећерене.
Како живимо у земљи где просечна плата не задовољава потребе ни за основну потрошачку корпу намеће се теза да је у беспарици немогуће водити рачуна о препорукама стручњака? Чести су коментари „правилна исхрана је скупа” што није тачно, изричита је Јелена Гудељ Ракић.
Слаткиши су на црним листама (Фото Д. Јевремовић)
– Бројна јела која задовољавају дневне потребе с хранљивим материјама могу се припремити без много новца. На пример, чорбаст пасуљ без меса, с додатком шаргарепе, целера, листа першуна, доста белог лука. Или, салата од скуваног сочива и интегралног пиринча која се служити с белим сиром или белим пилећим/ћурећим месом. Потом потаж чорба од свог поврћа које имате у кући (поврће се кува до 15 минута, потом измикса у блендеру и зачини по укусу), набраја она неке од примера.
------------------------------------
Моћ маркетинга
Маркетинг је врло моћно оружје. Све оно што се нађе у продаји мора да прође контролу здравствене исправности, има сертификат да је здравствено безбедно. Али, термин здравствена безбедност не може се поистоветити са здрављем. На пример, уколико је неки сок или кекс, чипс здравствено исправан то не значи да је пожељан у свакодневној исхрани. Зато је важна едукација потрошача о основним принципима правилне исхране, али и о томе које информације могу добити са декларације производа, на шта треба да обрате пажњу. У многим земљама су рецимо производи означени бојама семафора (црвено, жуто, зелено) са назнакама зашто је неки производ пожељан у исхрани, а други није.
|