POREKLO AUTOMOBILA
- Svi mehanički uređaji koji čine motorno vozilo, sa određenim
funkcijama (što će reći pokretačka snaga, mehanizam za upravljanje,
prenosni mehanizam, vešanje i snabdevanje gorivom) rezultat su
proučavanja i posebnih iskustava koje su istovremeno sticala i vršila
razna lica, koja su - sa nekoliko izuzetaka - polazila od istih
principa, ali ne znajući jedan za drugoga.
Polazeći od Eolipila
koji je delo Erona Aleksandrijskog (130 pre naše ere), kojim se
uglavnom inspirisao Njutn, dolazimo do zamisli Rodžera Bekona, engleskog
filozofa i naučnika koji je, 1244. godine, zamišljao kola koja bi
sasvim sama išla putevima. On za sobom nije ostavio nikakve mehaničke
studije, ali je prorokovao dolazak motorizovanih vozila. Za vreme prvog
modernog perioda, otkrivamo karakteristične pokušaje za stvaranje
samopokretljivih vozila, koji su se služili snagom vetra.
Kao
prva novost jednog pokušaja za izgradnju parnog automobila, bili su
pronalasci Denisa Papena (rođen u mestu Buloa 1647. godine, a umro u
Londonu 1714. godine), ali ni od njegovih radova, studija i modela nije
ostalo ništa. Zato treba doći do 1770. godine da bismo pronašli motorno
vozilo koje s pravom nosi to ime: to su Kinjolova parna kola, i tog
trenutka počinje istorija automobila. Samopokretljiva kola Ovo
vozilo konstruisao je Roberto Valpurio (1405. - 1475). Ovo vozilo imalo
je dve elise sa četiri kraka koje su, zahvaljujući snazi vetra,
prenosile kretanje na vučne točkove, zahvaljujući čitavom nizu
zupčanika. Eolipil
Ovo vozilo konstruisao je u Kini belgijski sveštenik Verbist 1679. Mlaz
pare, proizveden u grejnom kazanu i prebačen mlaznicom, pokretao je
horizontalnu turbinu, koja je, uz pomoć zupčaste osovine, pokretala
takođe zupčasti vučni točak. Kinjolova kola Ovo
je prvo samopokretljivo vozilo, koje je delo Žosefa Kinjoa 1770. Imalo
je parni kazan, a para iz njega pokretala je dva vertikalna cilindra.
Kretanje je prenošeno na prednje točkove pomoću poluge na lakat. Fernesova kola
Konstruisao ih je Robert Fernes iz Halifaksa 1788. Kola su imala jedan
motor sa tri cilindra, pokretana parom. Zupčasti prenosnici dejstvovali
su samo na jedan točak.
|