Malo ko je verovao rečima Pata Piblesa, osnivača kompanije „Fan Ving“, kada je 2008. godine rekao da će napraviti prvi avion koji bi umesto mlaznog pogona koristio cilindrične turbine. Međutim, takav avion nedavno je imao svoj prvi let, doduše, bez pilota. Pošto je prvi let uspeo, tvorci aviona krajnje neobičnog izgleda najavili su da će sledeće godine, nakon više godina razvoja i testova bespilotnih modela, crveni avion konačno poletiti ne samo sa pilotom već i sa posadom.
Osnivač i direktor „Fan Vinga“ objavio je da će ultralaki avion sa cilindričnim turbinama sledeće godine, u julu biti jedna od glavnih atrakcija na aeromitingu u gradiću Oškoš. Specifikacije: - Raspon motora: 10 metara - Prečnik motora: 75 centimetara - Raspon krila: 14 metara - Težina bez posade: 350 kilograma - Maksimalna težina pri poletanju: 600 kilograma - Brzina: Od 40 do 130 km/h - Motor: Rotax 912 Neobična letelica dizajnirana je drugačije od svih aviona do sada. Ona ne koristi propelere ili mlazni pogon, već velike rotirajuće cilindrične turbine. Kada se bolje pogleda, one više podsećaju na oštrice kosilice za travu ili na kombajn. Još jedna neobičnost vezana za ovaj avion jeste to što se podiže u vazduh pomoću motora, baš kao i helikopter, što znači da joj ne treba određeni zalet ili vožnja napred. U vazduh može da se vine odmah, vertikalno.
Pat Pibles i njegov tim dizajnera i inženjera, sličan model, samo manji, prikazali su još 2008. Njima je još tada plan bio da dizajniraju isto takav avion, u pravoj veličini, u koji će jednog dana sesti ne samo pilot već i posada.
Na prvi pogled, retko kome je jasan pogon neobične letelice. Međutim, njegove turbine guraju vazduh preko vrha krila, i tako stvaraju simultani potisak prema gore, kao i potisak prema napred. Potisak prema gore se stvara kao kod helikoptera, ali je u letu efikasan, siguran i miran, baš kao i tradicionalni avion, i ne umanjuje prijatnost leta. Novi „fan ving“ osim što može da uzleti da bilo kog manjeg prostora, kao i da sleti na njega, ne pravi veliku buku i jeftin je za proizvodnju. I pilotima je posao prilično olakšan, jer je lagan za upravljanje, a u slučaju kvara motora može da sleti autorotacijom.
Pre predstavljanja na aviomitingu u Oškošu u Viskonsinu, Pat Pibles i tim planiraju da sa pilotom i posadom izvedu još neke testove, ali oni, nažalost, neće biti prikazani javnosti.
IZVOR |