Yahoo već godinama ne uspeva da vrati poziciju koju je imao pre nego što su ga Google i Facebook doslovno pregazili. Šta tu može učiniti nova šefica s jakim pedigreom?
Marisu Mejer, novu izvršnu direktorku Yahooa, čekaju, najblaže rečeno, veliki nered i hrpa posla na novom radnom mestu, a da ne bi zaboravila što sve mora uraditi, pobrinuli su se i korisnici.
Naime, fanovi i korisnici Flickra, popularnog, ali potpuno zanemarenog sajta koji je Yahoo kupio pre sedam godina, pokrenuli su sopstvenu online kampanju u kojoj je preklinju da oživi sajt.
Mejer bi verovatno bila srećna kada bi Flickr bio jedini problem s kojim se mora suočiti na novom poslu, no Flickr je jedna od njenih manjih briga. Naime, priča s Yahooom je već godinama ista i vrlo je jednostavna: ta kompanija već duže vreme nikako ne uspeva da nađe svoje mesto, odnosno vrati poziciju koju je imala pre nego što su je Google i Facebook doslovno pregazili.
Profit kompanije u prvom kvartalu ove godine za četiri je posto manji nego u prvom kvartalu 2011. Yahoo je od oglašavanja u zadnjem kvartalu zaradio 229 miliona dolara, što je daleko ispod očekivanja kompanije, ali i deoničara. Međutim, iako su očekivanja bila velika, ovako loš rezultat nije nikoga posebno iznenadio s obzirom na to da profit Yahooa pada iz godine u godinu.
Uprkos Yahooovoj prisutnosti u celom svetu, jedino tržište na kojem postiže kakve-takve rezultate je Azija, a kako tvrde investitori, sve ostalo su samo mrvice. No, u Aziji najveću zaradu ostvaruje preko svog udela od 40 posto u Alibabi, kineskom trgovačko-prodajnom sajtu. Što se tiče američkog i evropskog tržišta, tu su izgubili svaku bitku s Facebookom i Googleom.
Yahoo je u najvećem uzletu bio devedesetih i prvih nekoliko godina nakon 2000, a njegova najveća vrednost u to vreme bila je pretraga. Kao najveći tadašnji generator prometa na internetu, Yahoo je bio u poziciji da može zarađivati gomilu dolara od prodaje oglasa. Sve to je trajalo neko vreme dok jedna mala firmanije počela s radom. Google se naoružao malom vojskom od dvadesetak mozgova iz Silicijumske doline, napravio je pretragu koja radi na osnovu kompjuterskih algoritama i izbacio je Yahoo iz igre u vrlo kratkom roku. Među tih dvadesetak genijalaca bila je i Marisa Mejer.
Yahoo je pre nekoliko godina skroz zanemario pretragu, čak i nakon partnerstva s Microsoftom i njihovim Bingom, te je većinu novca počeo zarađivati prodajom oglasnog prostora na webu, odnosno banera i oglasa koji se pojavljuju u videima na internetu. Međutim, i u oglašavanju su ih Facebook i Google prestigli na svim ključnim tržištima, pre svega u Americi.
Yahoo već godinama žonglira između dve strategije i nikako se ne može dogovoriti sam sa sobom je li medijska ili tehnološka kompanija. Kerol Barc, koja je kompaniju preuzela 2009. godine, pokušala je da nađe neki balans između te dve stvari, ali bezuspešno.
Onda je došao Skot Tompson, koji je kao glavnu strategiju Yahooa predstavio medije i sadržaj, a ostalima u kompaniji dao zadatak da smanje troškove. No, to nije bila jedina Tompsonova pogrešna odluka, već je krenuo u rat s Facebookom kojeg je optužio da za svoj biznis u oglašavanju koristi deset patenata Yahooa. Facebook je uzvratio protivtužbama i cela afera je brzo splasnula. No, i Tompson je otišao s mesta izvršnog direktora, a kompanija je nakon sene i trećeg šefa u samo tri godine ostala u još većem blatu.
Marisa Mejer nije najavila koja će biti njena strategija i ne zna se ima li nameru da objavi u kom smeru će voditi kompaniju. No Yahoo je s njom dobio ogroman publicitet, ženu koja je u Googleu bila zaslužna za brojne uspešne projekte, uključujući i Google AdWords. Sve zanimaju dve stvari: šta će napraviti i koliko će opstati?
IZVOR |