Saopštenje da Fejsbuk, gigant u domenu socijalnih mreža, planira da izađe na berzu sa akcijama vrednim pet milijardi dolara - dok se ukupna vrednost kompanije procenjuje na 100 milijardi dolara - izazvala je histeriju nagađanja o ogromnim sumama koje su u igri i bogatstvu koje će njegovi suosnivači steći.
Lajkovi doneli bogatstvo: Sedište Fejsbuka Kako se tvrdi, biće na stotine novih milionera, a i nekoliko novih milijardera. U čitavoj toj gužvi dosta nezapaženo prolazi pitanje šta to Fejsbuk zapravo prodaje? A odgovor je očigledan, ali i neprijatan - svoje korisnike.
Fejsbuk svojim korisnicima stavlja na znanje da je korišćenje besplatno, i da će ostati besplatno, i oduvek se predstavljao kao neka vrsta altruističke službe koja pruža društvene usluge. Fejsbuk je, međutim, prošle godine ostvario zaradu od 3,7 milijardi dolara, odnosno čist profit od milijardu dolara. Ako se zarada ostvaruje, a korisnici ne plaćaju, logičan zaključak je da oni nisu mušterije. Oni su, naime - roba.
Fejsbuk je, zapravo, ogromna i za mnoge zastrašujuća reklamna mreža. Njegov model poslovanja sastoji se u prikupljanju informacije o korisnicima i prodaje podataka oglašivačima.
Krunski dokaz da je upravo tako predstavljaju podaci sadržani u prijavi koju je ova mlada i prosperitetna kompanija podnela prilikom svog izlaska na berzu (tzv. S-1 prijava). Tu se vidi da je sve do 2009. poslovala s gubitkom, a da je profit počela da ostvaruje tek otkako je uvela taster „lajk“, koji olakšava utvrđivanje ciljnih grupa potrošača za određene proizvode. Fejsbuk ima 845 miliona korisnika koji voljno pružaju podatke o svojim potrošačkim navikama, zajedno sa svojim ličnim podacima.
Te informacije postaju vlasništvo Fejsbuka koji njima može da trguje i ostvaruje dobit. Kada se korisnik uloguje, iskaču upravo reklame proizvoda za koje je sam pokazao interesovanje, tako da je ovakvo oglašavanje efikasnije nego u drugim medijima.