Poslednjih godina pada tiraž dnevnih, ali i nedeljnih listova, izdanja se gase, publika se okreće internetu i mlađi čitaoci nemaju naviku svakodnevnog kupovanja novina, ali nemački izdavači rešenje i izlaz iz krize vide upravo u globalnoj informatičkoj mreži.
„Internet je, što se tiče širenja sadržaja, blagoslov za izdavače“, smatra Ditmar Volf, direktor Udruženja nemačkih izdavača dnevnih novina i časopisa (BDZV)
Volf smatra da dnevne novine raspolažu svim preduslovima da iz „nove medijske kulture izađu kao pobednici“, a ovakav optimizam, prema članku nemačke medijske kuće Dojče vele (DW), podupiru nove statistike.
Čak 39 odsto korisnika interneta redovno posećuje internet ponude dnevnih novina, a u starosnoj dobi između 14 i 29 godina, onoj za koju se smatra da je baš ne zanima dnevna politika, ovaj postotak iznosi 62 odsto.
„Dnevne novine na internetu dosežu najšire slojeve publike“, kaže Volf.
Rešenje se ponovno traži u naplati konkretnih sadržaja.
Naime, ono što je pre nekoliko godina neslavno propalo, sada bi, širenjem uređaja poput Ipada, moglo uroditi plodom.
Prodaja tzv. e-papira, tj. elektronskih pretplata novina je u poslednje vreme u porastu.
„Mentalitet po kojem sve na internetu mora biti besplatno, polako nestaje“, zaključuje Joahim Furman koji je unutar BDZV zadužen za onlajn izdavaštvo.
Vlasti u Berlinu planiraju da uvedu zakon prema kojem bi globalni pretraživač Google plaćao naknadu nemačkim novinama jer se u pretrazi pojavljuju izvodi iz njihovih vesti.
U pitanju je opasni presedan, upozoravaju u Googleu.
Račune privatnim izdavačima već godinama, međutim, kvare oni koji svoje sadržaje stavljaju besplatno na internet.
Tu se pre svega radi o javnim medijskim kućama koje svoj program finansiraju pretplatama građana.
Privatni izdavači traže da državni mediji drastično ograniče svoju ponudu na internetu jer smatraju da je nastala apsurdna situacija po kojoj građani svojom pretplatom finansiraju gašenje privatnih medija.
Javne medijske kuće s druge strane drže da pretplatnici za svoj novac imaju pravo na „kompletnu uslugu“ tj. na radio, TV program i onlajn sadržaje.
Svi pokušaji dogovora za sada su propali.
Još jedan trn u oku izdavačima su i portali koji skupljaju sadržaje sa stranica dnevnika i časopisa te ih objavljuju na svojim stranicama.
Iako takvi portali, poput Google Newsa po pravilu objavljuju izvor sadržaja, sam vlasnik prava na sadržaje od toga nema prevelike koristi.
Stoga izdavači traže da se i za ovakvo korišćenje naplaćuju autorska prava.
Era aplikacija i tablet računara očigledno još nije u potpunosti stigla.
IZVOR |