Ako Facebook ode u večna lovišta (a mogao bi), njegov ubica će biti neko ko se rodio na mobilnoj platformi.
Sećate se kad je Facebook bio pravi hit na webu? Sada je kralj jednog umirućeg medija, a Moli Vud ne veruje da poseduje dar za mobilne kojim bi mogao da preživi sve jače potrese na netu.
Da li je Facebook mrtva društvena mreža koja hoda?
Do sada su svi već upoznati sa tužnom pričom o potonuću pri njegovom izlasku na berzu i aktuelnim pitanjima o tome ko je krivac za „pumpanje” vrednosti deonica koji je potom šmugnuo čim je počela prava trgovina.
Bez obzira na to ko je izigran tom prilikom (čitaj: mali investitori, kao i obično), tržište sada reaguje odgovarajuće na Facebookovu trenutnu situaciju: sajt je i dalje izvor ogromnog protoka saobraćaja i pažnje, platforma koja je utkana u svaku stvar na webu i nezamenjivi deo života miliona ljudi, ali to ne znači da je na sigurnom. Naravno, Facebook je osvojio web, ali web kakav poznajemo možda je medij u izumiranju.
Ubica Facebooka neće biti nikakav sajt, on će biti rođen na mobilnoj platformi, baš kao i generacija koja će je koristiti.
Pažljivi posmatrači Facebookovog javnog izaska na berzu primetili su da mreža ima problem sa mobilnim uređajima. Ne zarađuje na mobilnom saobraćaju, od početka je izražavala zabrinutost zbog rasta mobilnih platformi i navodno je uključila alarm pre nekoliko meseci zbog dramatičnog porasta mobilnih korisnika koji su veoma ozbiljno ugrožavali zaradu.
Ništa od ovoga ne bi trebalo da predstavlja iznenađenje. Facebook teško da je jedini sajt koji ima problem sa mobilnim. Svaki sajt ga ima. Saobraćaj na mobilnim uređajima raste zapanjujućom brzinom - prema nekim procenama, posete sa mobilnih telefona danas čine 20 odsto ukupnog prometa na webu. Cisco procenjuje da će se promet mobilnih podataka između 2011. i 2016. uvećati 18 puta a količina „konzumiranih” mobilnih podataka će se uvećati sedamnaestostruko u istom periodu; do 2016. mobilni video zapisi činiće 70 odsto mobilnog saobraćaja, 25 puta više nego 2011. Četvrtu godinu zaredom, mobilni sobraćaj se 2011. više nego udvostručio.
U poređenju sa tolikim rastom, budžeti za oglašavanje na mobilnim platformama su i dalje mali. Iako je Strategy Analytics procenio da će se više nego udvostručiti (na 11,6 milijradi dolara) u 2012. oglašivači će i dalje trošiti skoro četiri puta više na online oglase.
Jednostavno rečeno: svet postaje mobilan a na mobilnim platformama je teško zaraditi novac, što Facebook oseća na svojoj koži više od ostalih. Ali neko će već smisliti nešto. Neko uvek to učini i gde god ima ljudi ima i načina da se zaradi novac. To samo neće biti Faceook. Kompanija ne kapira mobilne - nikad i nije.
Iako je mlad, Mark Zakerberg je odrastao na webu i kompjuterima. Sećate se da je 2010. rekao da kompanija nema aplikaciju za iPad, jer iPad „nije mobilna platforma, već kompjuter”? Facebook je, jednostavno rečeno, promašio gol.
Njegova iPhone aplikacija je već tradicionalno problematična: dobila je neverovatne dve zvezdice na iTunesu a nedavno objavljeni blog je pokušao da objasni tehničke razloge za tu očiglednu grozotu.
Aplikacija za Android ima nešto bolje ocene, ali svakako ima i gomilu nezadovoljnih korisnika - u nedavnoj recenziji je nagovešteno da je poslednji update ponovo nešto pokvario, što nije retkost u državi Facebook.
Napori društvene mreže da se prebaci na mobilne platforme su toliko traljavi da je jedan autor čak nagađao kako su aplikacije namerno grozne, ne bi li se ljudi držali sajta. A poslednji krug glasina kaže da Facebook toliko očajno želi da osvoji mobilni svet da će napraviti sopstveni telefon kako bi izbegao da bude platforma koja se večito priklanja zahtevima Applea, Googlea ili Microsofta.
U međuvremenu, generacija klinaca živi svoj život isključivo na mobilnim uređajima - tabletima i smartfonima i čemu god što će budućnost doneti. Za njih će Facebook biti mesto gde se okupljaju njihovi roditelji jer je to i dalje suštinski webovsko iskustvo. Verovatno im neće biti mnogo privlačan. Negde u tom pravcu razmišljaju i preduzetnici poput, recimo, Dejva Morina u Pathu (ironično, bivšeg Facebookera) i rade na proizvodima koji će od rođenja biti mobilni, koji će sasvim preskočiti web i živeti u svetu u kom živi sledeća generacija.
Da li Facebook ima sve što mu treba za tu trku - ne bez nekog revolucionarnog poteza i kompletnog zaokreta u razmišljanju o mobilnom svetu. Facebook je i dalje kralj weba ali web je mnogo manje kraljevstvo nego što je bio.
Maaa fb je i ostace vodeca drustvena mreza na svetu,kompjuteri nikad nece izaci iz mode jer nijeisto igrati igrice na kompu i na mobilnom.. Dok usavrse mobilni do te mere da hardverski i softverski parira kompjuterima proci ce makar jos jedan vek